Första skorna..


När Elias hade börjat klättra i spjälsängen insåg vi att han måste få skor. Det här var i slutet av juni och Elias hade då hunnit bli 8 månader gammal. Vi bokade tid med OTA för nya skenor, ortoser som det heter på medicinspråk samt för att få beställa dom första skorna. Teknikern mätte foten och sen fick vi bestämma vilka skor vi ville att han skulle få ur en broschyr. Det var specialskor med förstärkning runt hela foten. Eftersom det var sommar så fick han sandaler. Blåa med kardborreband i storlek 18. Han var sååå fin i dom..växte flera centimeter!! (se bild).
Nu var det slut med skenor dagtid! Vilken befrielse för både föräldrarna och Elias! =) . Dock skulle Elias fortsätta med skenorna nattetid (helst fram tills skolåldern) och det var inte så roligt i sommarvärmen just då. =(

4 kommentarer:

Anna sa...

Hej!
VAd kul att få läsa om Elias och hans fötter! Min dotter föddes aug -07 med dubbelsidig klumpfot. Det finns ju inte så mycket att läsa om andra barn så det är verkligen kul att du skriver!

Vill du höra av dig och byta erfarenhetr så går det bra att mejla, annapanna51@hotmail.com.

Ha det så bra!
Anna

Prinsmamman sa...

Hej Cattis!
Vad skönt att det verkar gå så bra för Elias. Jag har en kille på 1 1/2 år som ska göra sin tredje fotoperation på tisdag. Han har precis börjat gå utan stöd så det känns lite tråkigt att han ska behöva gipsas i sex veckor nu.
Han var gipsad i 7 1/2 månad innan vi kunde börja med skor.
Hälsa gärna på oss på bloggen.

Kram

sajjen sa...

Hej Catti! Jag är en tjej på 22 år som är född med grav dubbelsidigklumpfot, ville bara skirva några rader och säga att det är kul att läsa om detta, jag vet idag ganska mycket om mitt tillstånd och vad jag kan göra och inte göra. När jag växte upp fanns det inte så mycket information att tillgå.
är det något du undrar över får du gärna maila. Min adress är: sandra.wa@hotmail.com.

Mvh Sandra =)

Barbamorsan sa...

Min son nu 4 månader har även han dubbelsidig klumpfot och jag skriver lite om det, vi är fortfarande ganska nya inför detta men har märkt att vägen är inte spikrakt direkt..